Bliže realnoj potrošnji: Novi standardi za vrijednosti potrošnje.
Od 1. septembra 2017. određena nova vozila tipsko odobrenje dobijaju prema postupku ispitivanja za putnička i laka privredna vozila (World Harmonised Light Vehicle Test Procedure, WLTP), novim i realnijim ispitnim postupkom za mjerenje potrošnje goriva i emisije CO2. Od 1. septembra 2018. godine WLTP će zamjeniti trenutni postupak ispitivanja, takozvani novi evropski ciklus vožnje (NEDC). Zbog realnijih ispitnih uslova vrijednosti potrošnje goriva i emisije CO2 mjerene po metodi postupka WLTP u mnogim slučajevima mogu biti više od vrijednosti izmjerenih prema postupku NEDC.
Veća transparentnost zahvaljujući WLTP-u.
WLTP reformiše mjerne i ispitne postupke proizvođača automobila. Sve najvažnije o novom postupku na jednom mjestu.
Šta je WLTP?
Ko god kupuje automobil, prati vrijednosti potrošnje i emisija izduvnih gasova. Pročitajte ovde šta donosi nova metoda i postupak.
Dobri razlozi za WLTP.
Na osnovu podataka o realnoj vožnji, prikupljenih širom sveta, WLTP će na raspolaganje stavljati realnije vrednosti potrošnje. Ovde pročitajte šta se menja novim ispitnim postupkom.
NEFZ i WLTP.
Od jeseni 2017. postupak merenja po WLTP-u zamenio je postupak po NEDC-u. Novi ispitni parametri omogućavaju realnije vrednosti. Kako se u praksi ti postupci tačno razlikuju, možete da pročitate ovde.
NEDC u odnosu na WLTP i RDE: poređenje.
Duže deonice, kraći periodi mirovanja: sa WLTP-om se ponovo definiše ispitni postupak za merenje potrošnje goriva i emisije CO2. Ovako se razlikuju ciklusi vožnje:
Pregled NEDC ciklusa.
Normativni ciklus vožnje NEDC važi za sva putničak i laka privredna vozila. Uveden je 1992. godine od strane Evropske Unije, kako bi se utvrdile vrednosti potrošnje i specifične emisije pojedinih vozila i kako bi se na raspolaganje stavile uporedive vrednosti. Ovde možete da vidite pregled okvirnih uslova za merenja.
Pregled WLTP ciklusa.
Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure, skraćeno WLTP, predstavlja postupak za ispitivanje putničkih i lakih privrednih vozila ujednačen širom sveta. On bi od 1. septembra 2017. godine znatno dinamičnijim ispitnim parametrima trebao da omogući realnije podatke o potrošnji. Koji su to parametri, možete da pogledate ovde.
Pregled RDE ciklusa.
Dodatno uz WLTP u Evropi se od septembra 2017. merenja sprovode i prema RDE ispitnom postupku. RDE je skraćenica za "Real Driving Emissions" (realne emisije izduvnih gasova). Za razliku od standarda NEFZ i WLTP kod ovog postupka se emisija ne meri na ispitnim valjcima, nego u realnim uslovima u saobraćaju. Emisije štetnih gasova (Nox i čestice/fina prašina) izmerene tokom vožnje u saobraćaju nazivaju se realne emisije.
Tokom merenja prema RDE postupku deonica jednom trećinom prolazi kroz grad, jednom trećinom međugradskim putevima i jednom trećinom autoputem, i to uz nasumično ubrzavanje i kočenje i uz stalno pridržavanje saobraćajnih propisa. Prosečna brzina u gradu iznosi između 15 i 40 km/h - maksimalno do 60 km/h, na međugradskim putevima iznosi između 60 i 90 km/h, a na autoputu do 145 km/h a na kratko i do 160 km/h.
Vozilo je opremljeno PEMS mernim uređajem ("Portable Emission Measurement System"- mobilni sistem za merenje emisija). Taj uređaj meri emisiju štetnih materija. Vožnja traje između 90 i 120 minuta. Spoljna temperature pritom mora biti između -7 i +35 °C. Može se uključiti klima-uređaj.
Ciljevi nove metode merenja.
WLTP reformiše merne i ispitne postupke proizvođača automobila. Sve najvažnije o novom postupku na jednom mestu.
Transparentnost.
U budućnosti se stvarna svakodnevna potrošnja vozila može bolje proceniti.
WLTP uzima u obzir vožnju sličniju realnim uslovima u odnosu na prethodni NEDC standard. NEDC je više nalik laboratorijskom testu i služi prvenstveno za poređenje različitih vozila, bez realnog odražavanja stvarne potrošnje. WLTP simulira realno ponašanje u vožnji i tako daje znatno realniji rezultat.
Standardi.
Novi WLTP standardi za cilj imaju uporedive rezultate na celom svetu.
Jedan od glavnih ciljeva WLTP procesa je jednoliko određivanje emisija izduvnih gasova i potrošnje energije za različite pogonske vrste, kao što su benzin, dizel, CNG ili čak električna energija. Vozilo istog tipa mora osigurati isti rezultat ispitivanja u svakom trenutku u svim delovima sveta ako se ispravno prati postupak merenja WLTP ciklusa. Upravo je ta nužna uporedivost neizbežna za laboratorijsko merenje.
Zbog toga se potrošnja goriva i emisije mere pouzdano i reprezentativno na temelju dinamičkog profila vožnje.
Zaštita životne okoline.
Realniji podaci o potrošnji doprinose postizanju zadatih međunarodnih ciljeva vezanih uz zaštitu okoline kao i njenom manjem opterećenju.
Manja emisija CO2 centralna je tema u razvoju vozila. Zahvaljujući WLTP standardu moguća je transparentna provera pridržavanja međunarodnih standarda vezanih uz granične vrednosti emisije CO2.
U 2010. godini samo je u EU emisija CO2 iznosila više od 4,72 milijardi tona, od čega se 19% odnosilo na saobraćaj*. Zbog toga Evropska Unija do 2020. godine želi da smanji emisije za 20 %**. Taj cilj želi da se ostvari između ostalog i pomoću standarda WLTP. Emisija CO2 nekog vozila zavisi od modela, isto kao i potrošnja goriva. WLTP omogućava transparentnije poređenje potrošnje energije i emisije CO2 različitih vozila. Merne vrednosti tako ne zavise od proizvođača ili tipa vozila, i u pravilu su više nego kod NEDC ciklusa. Zbog toga treba računati da će u svrhu zaštite okline doći do optimizacije pojedinih modela vozila i njihovih motora.
Štedite gorivo na jednostavan način.
Potrošnja goriva vašeg automobila zavisi od niza faktora na koje ne možete da utičete. Uprkos tome uz pomoć jednostavnih trikova možete uštedeti znatnu količinu goriva.
Štedite laganom vožnjom.
Vozite moderno i uz predviđanje situacija u prometu.
Upola manje stresa - dvostruka ušteda: onaj ko se vozi opušteno i ravnomerno, ne koči puno, prati saobraćaj, dopustite da se vozilo nekada kreće i bez pogona i koristi inerciju, troši znatno manje goriva i vozi se opuštenije. Takođe i na autoputu: umesto 160 km/h radije vozite 130 km/h i štedite gorivo. Vožnja uz predviđanje situacija u prometu među ostalim će vam pomoći i da izbegnete zastoje.
Pravovremenom promenom stepena prenosa smanjite broj odlazaka na benzinsku pumpu.
Vozite u najvišem mogućem stepenu prenosa.
Prebacite već na 30 km/h u treći stepen prenosa - štedite ranijim prebacivanjem u viši stepen prenosa. Da vožnja na niskom broju obrtaja šteti motoru, predstavlja bajku. TDI i TSI motorima prija kada već na 30 km/h prebacite u treći stepen prenosa, jer oni već na 2000 o/min razvijaju iznenađujuće veliku snagu. Nakon pokretanja vozila možete već nakon jedne dužine vozila prebaciti u drugi stepen prenosa. A kod prebacivanja u više stepene ponekad neki stepen možete i da preskočite. Uvek odaberite najviši mogući stepen prenosa. Brzina od 50 km/h u 5. stepenu prenosa mnogim automobilima ne predstavlja nikakav problem. Sve dok vaše vozilo vozi bez trzaja i dok akustički zvuči dobro, broj obrtaja nije prenizak.
Ponekad pustite vozilo da se kreće bez pogona.
Iskoristite funkciju prekida dovoda goriva u motor.
0,0 litara - vozite se za 0 kuna: pravilne tehnike vožnje omogućuju veliku uštedu. Da li ste znali da na pokazivaču možete videti "trenutnu potrošnju" od točno 0,0 l / 100 km? I to tako da uz aktivan stepen prenosa pustite vozilo da se kreće! Zahvaljujući funkciji prekida dovoda goriva u motor tada nećete potrošiti ni kap goriva. Najbolje je da ovu pametnu metodu koristite kada dodatno profitirate i od efekta kočenja motorom. Dakle kod vožnje na nizbrdicama ili kada se približavate crvenom semaforu. I nakon izbacivanja iz stepena prenosa trošite znatno manje goriva. Ova je metoda posebno efikasna kada - zahvaljujući vožnji uz predviđanje situacija u saobraćaju - vozilo na dužim deonicama možete pustiti da se kreće bez pogona.
Smanjite potrošnju uz zadržavanje visokog komfora.
Umereno koristite dodatnu opremu.
Uštedite i do 2 litre: dodatna oprema čini vožnju komfornijom - ali uz prekomerno korišćenje na žalost i skupljom. Tako klima-uređaj npr. troši gorivo - i to ne malo. Kako bi se leti temperatura u unutrašnjosti spustila i zadržala niskom, klima-uređaj na niskim brzinama troši i do 2 litre na 100 km. Temperaturu možete spustiti i prozračivanjem vozila pre kretanja i kraćom vožnjom sa spuštenim prozorima. Povremeno tokom vožnje proverite koju opremu trenutno koristite, i da li vam je stvarno potrebna.
Štedite pravim pritiskom u gumama.
Proverite pritisak u gumama.
Sa malo vazduha uštedite i do 15%: ušteda goriva počinje već pre vožnje jednostavnom kontrolom pritiska u gumama! Otpor kotrljanja u ukupnoj potrošnji učestvuje i do 15%. Kada svoje gume napumpate na pritisak koji se preporučuje za puno opterećenje (vrednosti možete pronaći na poklopcu rezervoara), smanjuje se otpor kotrljanja, a time i potrošnja. Kod nabavke guma pazite na to da imaju što manji otpor kotrljanja - tako ćete uštedeti dodatnih 3% goriva, a i buka će biti manja.
Po hladnoći štedite toplim motorom.
Izbegavajte kratke dionice.
Štedite kombinujući vožnje: motor najviše troši kada je hladan. To konkretno znači: ako se često vozite na kratkim deonicama, potrošnja se može povećati i na 30 l/100 km! Ako međutim jednom vožnjom obavite više poslova, možete uštedeti gorivo. Tada motor vašeg automobila može brže postići radnu temperaturu, pa troši znatno manje goriva.
Štedite pravilnim podmazivanjem.
Koristite ulje za lagan rad.
Kvalitetom uštedite i do 5%: ako se motor počne ranije dobro podmazivati, ranije će se smanjiti i nivo emisije izduvnih gasova. To je posebno važno kod pokretanja nezagrejanog motora i vožnje na kraćim deonicama. Dobro motorno ulje se zato pre svega mora dobro rasporediti.
Ulja za lagan rad u tome su najbolja. Sa njima ćete potrošnju goriva smanjiti i do 5% u poređenju sa uobičajenim uljima. Gotovo svi Volkswagenovi modeli zbog toga su fabrički opremljeni uljima sa svojstvima laganog rada.
Budite živahniji na drumu.
Smanjite otpor vazduha.
Vozite se efikasnije uz manji otpor vazduha. Dobra aerodinamična svojstva ključ su manje potrošnje, posebno na višim brzinama. Karoserija vašeg Volkswagena stoga je koncipirana tako da vetru stvara što manji otpor. Krovne nadogradnje kao što su nosač i za bicikle i krovne kutije za prtljag tu prednost međutim mogu poništiti u potpunosti. Zato ima smisla da između dva vikenda skijanja ili vožnje bicikla skinete krovni nosač.
Štednja može biti tako jednostavna.
Izbegavajte nepotrebni teret.
Smanjenjem mase uštedite i do 0,3 litre goriva. Svaki kilogram prtljaga troši gorivo. Da budemo precizni: 100 kg mase povećava potrošnju za 0,3 l/100 km. Zbog toga redovno proveravajte sadržaj svog prtljažnika. Možete da uštedite i sa samim gorivom. Napunite rezervoar uvek samo do pola, jer pun rezervoar povećava masu, a time i potrošnju.